Nemci zhodnocujú - a čo my?

Autor: Rudolfa Vallová | 7.3.2011 o 18:12 | (upravené 7.3.2011 o 18:36) Karma článku: 4,76 | Prečítané:  1095x

Po zavedení zníženej dane DPH zo služieb ubytovania z 19 na 7% v minulom roku na v zmysle zákona o rozvoji cestovného ruchu Nemecko hodnotilo dopad zmeny percentuálnej sadzby. Zmena sledovala posilnenie konkurencie schopnosti nemeckého cestovného ruchu. Opierajúc sa o výsledky prieskumu uznávaný odborník Prof. Ernst-Otto Thiesing tvrdi, že cieľ redukovania sadzby DPH bol dosiahnutý. Podľa informácií združenia DEHOGA v Dolnom Sasku 780 členov investovalo viac ako 420 mil. EUR.  

Ohlasy hotelierov na zníženie sadzby DPH sú pozitívne, tvrdia, že keby bolo z čoho, investovalo by sa viac. 89% dotazovaných ubytovaných zariadení potvrdilo, že v dôsledku zníženia sadzby DPH investovali o 261 tis. EUR viac, pričom pre tento rok si už ďalšie investície naplánovalo 9 z 10 hotelových zariadení. Štúdia potvrdzuje, že uvedený trend bude pokračovať.

Nielen u nás doma, ale aj vo svete sa v stagnujúcej brandži prehlbuje insolventnosť. Ubytovacie zariadenia nie sú schopné presvedčivo predložiť bankám svoju schopnosť splácať úvery. V Nemecku cíti byť ohrozený insolventnosťou takmer každý 10. podnik. Hotelieri sú takto odkázaní na financovanie z vlastných zdrojov, resp. rozhodujú sa o investíciách menšieho rozsahu, predovšetkým do vybavenia ubytovacej časti alebo do modernejších technológií.

Nemeckým hotelierom sa znížením sadzby DPH nevytvoril len priestor pre investície, ale aj pre výdavky na ďalšie vzdelávanie zamestnancov v odbore. Do vzdelania investovali všetky kategórie ubytovacích zariadení.  V tomto smere my, na Slovensku, máme tiež čo doháňať.

Tí, ktorí sa rozhodli premietnuť zníženie DPH do cien, sa netešili lepšiemu vyťaženiu ubytovacej kapacity. Znížiť ceny sa rozhodlo v priemere 6% dotazovaných saských hotelierov. Výsledok: za cenu nizších tržieb udržali dopyt.

Nižšia sadzba DPH v odbore, v ktorom služby sa vo veľkej miere realizujú na úver v oveľa vyššej miere ako v tovarovej sfére, menej zaťažuje účty hotelierov v čase platby DPH. V každom prípade voľné zdroje získané znížením sadzby DPH má schopnosť mobilizovať brandžu.

Skúsenosti nemeckých hotelierov sú pre Slovensko poučné a naznačujú, že rozvoj cestovného ruchu možno naštartovať aj znížením sadzby DPH. Natíska sa tu otázka vhodnosti doby pre tento krok a nádväznosť zníženia sadzby DPH na ostatné nadväzujúce opatrenia, ktoré by mohli znásobiť účinok zníženia sadzby DPH. Pretože raz k nej dôjde - ak nie ináč, tak aspoň za účelom harmonizácie jej výšky aspoň s najbližšími susedmi. Ináč posilnenie našej konkurencie schopnosti ubytovacích zariadení v stredoerurópskom priestore sa stane nedosiahnuteľným cieľom.

Je zaujímavé, že nemeckí hotelieri nižšej sadzbe DPH môžu ďakovať nemeckým liberálom, ktorí v politickom boji za zníženie DPH boli úspešní  práve len pre hotelové služby. Sklamanie ostatných podnikateľov a verejnosti z nesplnených volebných sľubov FDP bolo veľké a prejavilo sa ostrými útokmi na predsedu strany. Zníženie sadzieb DPH je strategickým cieľom liberálov, ktorí paradoxne hľadajú možnosti zníženia sadzieb aj v dobe, keď politické strany dospievajú k opačnému rozhodnutiu - teda k jej zvýšeniu. Dôkaz, že prísľub dlhodobej stratégie platí.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?