Ľudia z Bivio Sportanlagen AG v rovnomennom alpskom stredisku spomínajú, že minulá zimná sezóna sa začala o týždeň neskôr ako sa plánovalo. Sneh nechal na seba čakať a mierne decembrové teploty nedovoľovali vyrábať umelý sneh. Koncom januára prišla mrazivá zima, ktorá trvala do konca februára. Teploty padali do mínus 25 stupňov a prispeli k tomu, že hostí napriek vynikajúcim zjazdovkám bolo menej, ako sa očakávalo. Pre
priťahujúci mráz sa znížila frekvencia lanoviek.
V Bivio Sportanlagen AG až o 12% v porovnaní so zimou 2010/09 a až o 14% v porovnaní s päťročným priemerom. To všetko malo za následok, že obchodný rok 2011/10 skončil s objemom 0,92 mil. Frankov, čo je v porovnaní so zimou 2010/09 o 6% menej. Výstavba lanovky z Bivio na Camon takto naďalej zostane len ústnou témou. Pod milión (Frankov) nie je možné si dovoliť sedačkovú lanovku. Dá sa eventuálne financovať, ale nie amortizovať. Podnikanie v rizikovom prostredí si vyžaduje „zdravé" investície. Ináč je možné nezdravo skončiť.
Na ťažkú zimu 2011/10 spomína aj horská dopravná spoločnosť Motta Naluns Scuol-Ftan-Sent AG Obchodný rok (zimná sezóna) zvládla dobre a overila si, že použitá stratégia je dobrým riešením. Pri dosiahnutom objeme 14,65 mil. Frankov zaznamenala v porovnaní so zimou 2010/09 3,3% pokles. Nielen pre silnú zimu, ale aj pre silné Euro. Keďže konkurencia nečaká, spoločnosť ďalej investuje do zasnežovacích zariadení. V roku 2014 zamýšľajú vymeniť vleky Prui za štvorsedačkovú lanovku. V roku 2015 investovať do znovuzískania prevádzkového povolenia pre sedačkovú lanovku Mot da Ri. Na ďalší rok je naplánované zasnežovacie zariadenie zo Schlivera na Ftan...
Hlavný príjem je naďalej zo zimnej prevádzky.
Aj keď vďaka výstavbe nových dopravných zariadení na Ftan v roku 2008, vzrástol objem prepravených hostí v lete na 55 000.
Známe stredisko Arosa a spoločnosť Arosa Bergbahnen minulú zimu skončila so stratou. Bol to najhorší obchodný rok v jej histórii. Napriek tomu sa spoločnosť chystá na veľkolepé lanovkové spojenie s ďalším známym alpským strediskom Lenzerheide.
Prepojenie stredísk Arosa-Lenzerheide
sa začne výstavbou spojenia medzi Hörnli -Urdenfüggli. Do apríla 2013 by mala nová spoločnosť Urden AG s akcionármi Arosa Bergbahnen, Lenzerheide Bergbahnen a Bergbahnen Tschiertschen, dostať stavebné povolenie a v decembri by už mala byť nová lanovka spustená do prevádzky. Predpokladané náklady na výstavbu vybehnú na 20 mil. Frankov. Financovanie je zabezpečené bankovými úvermi (12 mil.), príspevky (3 mil.) a 5 mil. od centrálnej vlády a kantónu podľa novej regionálnej politiky (NRP). Cesta novou lanovkou medzi Hörnli -Urdenfüggli cez Urdental je prísľubom pre ohromný zážitok. Potrvá len 3 minúty, pričom obe gondoly odvezú 150 osôb.
Nájdu sa aj zimné strediská, v ktorých lanovky v zime 2012/13 nebudú v prevádzke. Takým je stredisko San Bernardin, ktoré si nenašlo vhodných investorov na potrebnú rekonštrukciu lanovky spoločnosti Confin. Hotelieri si budú musieť
nájsť pre svojich hostí alternatívu.
Jednou z nich je aj preprava hostí do blízkeho strediska Splügen. Zima teda preverí, či hostia predsa len nedajú prednosť umelému klzisku, behu na upravených lyžiarskych dráhach alebo zimnej turistike.
Nie je zvláštnosťou, že do centra pozornosti podnikateľov (vrátane samosprávy v prípade, ak spolupodniká) vstupuje investícia. Kto zvažuje extenzívne (či už s ohľadom alebo bez na ochranu životného prostredia alebo na vyváženosť medzi kapacitou horských dopravných zariadení a cestnej dopravy),
stúpa s novou investíciou do vyšších nadmorských výšok.
Kto zvažuje intenzívne, myslí na obnovu alebo na kompletizáciu služieb horského strediska, ktoré má byť príťažlivé nielen pre zjazd na lyžiach (v lete sa nelyžuje). To, čo ale treba urobiť v prvom rade, je investovať do návratnosti investícií. A to je možné len obchodnou činnosťou. Kontrolu nad ňou musia mať v rukách ľudia priamo v regióne! Preto už roky tvrdím, že
obchod sa musí robiť priamo z miesta - z regiónu.
V dnešných časoch je bežné obchodovať cez integrovanú obchodnú sieť vybavenú informačnou databázou. Integrované turistické regióny musia spolu vytvoriť priestor, ktorý je vo svete rozoznateľný ako neopakovateľná destinácia schopná nielen vyfinancovať modernú IT technológiu, marketing a online predaj, ale aj držať krok s ich vývojom. Žiaľ, mnohí - aj tu vo švajčiarskom Graubündene, si myslia, že vystačia len so spoločným marketingom a v obchode sa spoliehajú na dohody s významnými touroperátormi (čím významnejší je, tým viac tlačí nákupné ceny dole!). Marketing je významnou súčasťou celého systému, pretože s výnimkami (ako je napr. Tirolsko) sa doposiaľ nevytvoril taký imidž Álp (ani našich Tatier), ktorý by napomohol vzájomnému odlíšeniu zvyšujúcemu príťažlivosť každého z alpských regiónov.
To platí aj pre Slovensko, ktorého spoločný image dotvárajú jednotlivé regiony. Preto by mali byť integrované do jedného celku! Pretože len "Vysoké Tatry" - aj keď významná destinácia v rámci Slovenska, je príliš malá. Nesmieme zabúdať na to, čo vchádza do ceny. Veľký projekt na malom území ceny štartuje smerom hore! Financovať môžeme len to, čo sami zarobíme. Marketing tiež nie je lacná vec. Za destináciou Slovensko potenciálni klienti musia vidieť a cítiť
osobitosť každého jednotlivého regiónu.
Žiadna marketingová spoločnosť nemôže suplovať ľudí priamo z regiónu, pretože len tí sú schopní osvojiť si celú odbytovú politiku, následne ju komunikovať aj konečnému klientovi a zabezpečiť spätnú väzbu v rámci systému zvaného regionálny manažment cestovného ruchu. Keďže takýchto ľudí v regióne nemáme, resp. ak sú, je ich málo, je potrebné ich vyškoliť a zostaviť pre nich celoživotný vzdelávací program. Aby vedeli región nielen ponúknuť, ale aj predať, zabezpečiť zákazkové krytie a v konečnom dôsledku zabezpečiť návratnosť investícií.
Pred každým krokom, ktorý urobíme v jednotlivých regiónoch, je potrená diskusia. Zákon NR SR č. 91/2010 o podpore rozvoja cestovného ruchu priniesol mnoho nejasností, ktorým treba "odzvoniť". Pokiaľ sa každý bude držať len svojho a zostaví si internetovú stránku neodborne, bez možnosti jej ďalšej integrácie, stratíme čas, peniaze a spolu s tým šance - investovať...
Ďalšie články na tému horské dopravné zariadenia a zimné športy
Lyžovanie, drahý šport? Nie vždy a všade - http://vallova.blog.sme.sk/c/310158/Lyzovanie-drahy-sport-Nie-vzdy-a-vsade.html