reklama

Keď biovízia znamená myslieť komplexne a vidieť do budúcnosti

Dokážete si predstaviť trh 55% podielom bioprodukcie? Úspech, za ktorým sa skrýva úsilie s dvadsaťročnou históriou. Taký je kantón Graubüden, ktorý v tejto oblasti stojí na špici zo všetkých kantónov Švajčiarska. Podobné alpské hospodárstvo má aj Wallis alebo Glarus, ale s oveľa nižším podielom bioprodukcie (20 a 8%). Ekologicky produkovať nie je lacné, hoci ceny bioproduktov si môžu dovoliť byť vyššie - na trhu je po nich dopyt. Neustále sa zvyšujúci a to je perspektívne.  Navyše, farmy s ekoprodukciou, spravidla menšej veľkosti, sú živnou pôdou pre vidiecku turistiku. Turizmus je, podľa článku „Der Siegeszug der Biobauern hält an" uvedeného v septembrovom vydaní novín Die Südostschweiz am Sonntag, ďalšou víziou bioproducentov. Bližšie k histórii:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Cesta k „Bioland Graubünden" k úspechu nebola ľahká. Na začiatku, teda keď sa prví roľníci dali na cestu bioprodukcie, zažili aj posmech. Koncom 80- tych a začiatkom 90-tych rokov ľudia nevedeli pochopiť, že niekto chce produkovať „biologicky".

Fakt, že kantón je dnes tak ďaleko v produkcii bio, je aj vďaka politickému nasadeniu sa bioproducenta Andrea Hämerle. Začal ekologicky produkovať ovplyvnený hnutím 70-tych rokov o ochrane životného prostredia. V roku 1989 sa dostal do Veľkej rady kantóna Graubünden a využil všetky možné príležitosti, aby bioprodukciu politicky podporil. Práve pred 20-timi rokmi sa spojilo 10 regionálnych združení, aby vytvorilo jedno regionálne združenie bioproducentov. Približne v tom čase prechádzali mnohé regióny na bio produkciu mlieka. Ako napríklad Rheinwald. Rozvoj prebehol razantne: V roku 1993 v kantóne biopodniky dosiahli 7,5% podiel , v roku 2000 už 36%.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V bioprodukcii mal Graubünden nielen šťastie na správnych ľudí. Nemalú úlohu zohral aj fakt, že v regióne bol veľký podiel malých (nie veľkých intenzívne hospodáriacich) konvenčne hospodáriacich roľníkov. Medzi nimi bolo aj mnoho žien, ktoré rýchle spoznali budúce šance ekoprodukcie. Preto prechod na ekoprodukciu nebol tak zdĺhavý a ťažký.

Na novú situáciu reagovala nielen politika, ale aj školstvo. Na poľnohospodárskej škole Plantahof v Landquarte mladí ľudia majú možnosť schytiť do rúk svoju príležitosť tak v rámci konvenčného hospodárenia, tak pre oblasť bioprodukcie. Len pre „bio" študujú dlhšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Bio" sa na trhu etablovalo, pretože ekologická produkcia má perspektívu. Na začiatku bioproducenti vsadili na priamy predaj, neskôr sa k nim hlásili aj obchodné siete. Ich rozhodnutie pre „eko" sa oplatilo. Ako ukazuje štúdia americkej univerzity Standford, bioprodukty sú zdravšie ako iné potraviny. Občas sa na verejnosť dostanú aj iné, ktoré chcú „bio" zdiskreditovať. V podstate pri „bio" sa nejedná len o zdravé potraviny, v prvom rade o trvalú udržateľnosť životného prostredia.

„Bio" znamená teda aj biohnutie, ktoré sa v kantóne Graubünden ešte nedostalo na koniec cesty. Čoraz viac sa totiž hovorí užšom prepojení „bia" s turizmom. Myslí sa nielen na dodávky do gastronomických zariadení v turisticky príťažlivých oblastiach, ale aj o využití príležitosti uspokojiť záujem ľudí o to, ako sa žije v dome, kde sa rodí „bio". Preto je „bio" úspešná stratégia nielen pre roľníkov, ale aj pre konzumentov, dokonca aj pre turistov!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Bio" ako hnutie prekračuje svoje hranice. To zo Švajčiarska už mieri na africký kontinent (viac www.biovision.ch).

Rudolfa Vallová

Rudolfa Vallová

Bloger 
  • Počet článkov:  191
  •  | 
  • Páči sa:  272x

Dlhoročná odborníčka v oblasti cestovného ruchu otvára diskusiu o "Cestovnom ruchu v 21.storočí" a vyzýva k založeniu iniciatívy - clustra pre podporu kvalifikovaného spracovania Plánu obnovy pre cestovný ruch. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenácestovanie.smeekonomika.smesúkromnépolitika.sme

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu