reklama

Ktorý syr možno nazvať horským?

Že k vzdelaniu patrí aj osveta, potvrdzuje dotaz jedného z politikov smerovaný na najvyššie miesta vo Švajčiarsku. Ktorý syr možno nazvať horským? Môžu poľnohospodárske výrobky nosiť názvy chránených geografických údajov? Alebo: zneužíva Davoser Bergkäse pre svoje komerčné využitie  niektoré z pravidiel platných pre ochrannú značku? Ako chrániť etablované produkty od ich napodobnenín?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Z hľadiska požiadaviek voľného trhu nie je vhodné, aby slobodná demokratická spoločnosť prostredníctvom legislatívy štátnymi zásahmi upravovala pravidlá výrobného procesu a zasahovala tým aj do kvality produktu. Podľa vyjadrenia televízie SF 1 po zrušení štátnych usmernení upravujúcich kvalitu horských syrov, sa vytvoril priestor pre invenciu výrobcov. Následkom toho sa rozzrástol sortiment horských syrov, pri výrobe ktorých sa používali nové technológie a pochutiny. Takže každý syr vyrobený z mlieka kráv pasúcich sa na horských pasienkoch, je „horský". Pokiaľ výrobca pre svoj syr požaduje ochrannú značku, je posúdenie pomenovania vecou schvaľovacích orgánov. Pokiaľ výrobca ponúka svoj syr na predaj bez ochrannej značky, posudzuje kvalitu spotrebiteľ, ktorý sám rozhodne, či mu syr ponúkaný ako „horský" chutí alebo nie, teda či ho kúpi alebo nie. V tom prípade rozhoduje, aby syr bol vyrobený v súlade s hygienickými požiadavkami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To, čo platí pre tovary, platí aj pre služby. Napríklad: Ktorý hotel sa môže označiť troma hviezdičkami? Rozhoduje zvyklosť, a nie právna norma. Podľa názoru jedného Slováka má právo hotel honosiť sa štyrmi hviezdami, podľa kritérií hotelovej spoločnosti Best Western len tromi. Možno podľa hodnotiacich kritérií inej hotelovej spoločnosti tešiacej sa ochrannej značke tromi len s dobrým zažmúrením oka. Ochranná značka hotelovej siete je jedinečná, a to aj vo svojej kvalite. Ak požiadavky na kvalitu ubytovacích zariadení upraví štát legislatívne, navždy zlikviduje priestor pre inovácie, pre slobodu prejavu. Presne tak, ako sme zlikvidovali zabehnutú značku Interhotel a nedocenili sme hospodársky význam hotelovej spolupráce v rámci hotelovej siete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predpokladá sa, že za výrobu tovarov, resp. za poskytovanie služieb ručia svojim vzdelaním ľudia s odborným vzdelaním. Že títo ľudia sa vzdelávajú celoživotne. Že sú v kontakte s meniacimi sa potrebami tak trhu, tak so spoločnosťou kladenými požiadavkami na ochranu zdravia, či ochranu práv spotrebiteľa. Stane sa, že niekedy zaváhame a pýtame sa, či sa veci dejú správne. A ak nie, tak je čas na revíziu a reformu.

Jeden z nástrojov, ktoré posúva kvalitu dopredu, je hodnotenie. Podľa informácie denníka Bündner Tagblatt začiatkom novembra boli hodnotené najlepšie lyžiarske strediská Álp 2012 (viac www.best-skiresorts.com). Hodnotilo sa: istota zasneženia, veľkosť lyžiarskeho strediska/ponuka zjazdoviek, milota obsluhy, Aprės Ski, deti/ponuka služieb pre rodiny na svahu, prostredie strediska, gastronomická ponuka na svahu, exkluzivita a ponuka wellness. Nedá mi spomenúť, ako kedysi v Zakopanom po Gubalowke behali ženičky a ponúkali lyžiarom kyslé mlieko...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšie články na tému kvalita:

http://vallova.blog.sme.sk/c/311189/Riadenie-kvality-nepatri-statu.html

Rudolfa Vallová

Rudolfa Vallová

Bloger 
  • Počet článkov:  191
  •  | 
  • Páči sa:  272x

Dlhoročná odborníčka v oblasti cestovného ruchu otvára diskusiu o "Cestovnom ruchu v 21.storočí" a vyzýva k založeniu iniciatívy - clustra pre podporu kvalifikovaného spracovania Plánu obnovy pre cestovný ruch. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenácestovanie.smeekonomika.smesúkromnépolitika.sme

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu