Zatúlaná škola alebo duálne vzdelávanie po novom /1/

Autor: Rudolfa Vallová | 18.11.2014 o 10:33 | Karma článku: 1,53 | Prečítané:  512x

Vedieme reč o duálnom vzdelávaní, hovoríme spolu slovensky, ja vo Švajčiarsku a tí ostatní u nás doma a akoby sme si nerozumeli. Keďže ide o tému, ktorá zaujíma okrem školstva aj každého rodiča, o ich deťoch nehovoriac, využívam príležitosť, kladiem dookola otázky a pre vás všetkých doma píšem...

Švajčiarsky zákon o vzdelávaní na povolanie si získal uznanie, ale zároveň sa dostáva pod lupu. Po 15-tich rokoch sa vracajú problémy duálneho vzdelávania v dôsledku nerovnováhy medzi ponukou učňovských miest a dopytom zo strany žiakov. Dopyt po učňovských miestach nie je uspokojený ani objemovo, ba ani tematicky. Na jednej strane firmy bojujú o dobrých žiakov, na druhej strane zostáva veľa žiakov nakoniec s prázdnymi rukami – bez učňovskej zmluvy.

Aby sa predišlo klamaniu očakávaní žiakov, začínajú nemecky hovoriace kantóny s uzatváraním učňovských zmlúv už od apríla. Preto situácia vo francúzsky a taliansky hovoriacich kantónoch, ktoré začínajú neskôr, je horšia.  Podľa učňovského barometra /na trhu práce funguje už 15. Rok/ k 15.4.2013 bol stav ponuky a dopytu po učňovských miestach nasledovný /v tis./:

 

Technické povolania                      Ponuka 6,5         Dopyt    4

Úrad, sekretárske služby                             4                           4,5

Architektúra a stavebníctvo                         4                           2,5

Služby – reštaurácie a hotel                        3                           3

Obchod – maloobchod                                2,5                        5

Spracovateľský priemysel                            2                           1,5

Zdravotníctvo                                                1,5                        6

Poľnohospodárstvo                                       1,5                        1

Tlač, dizajn, umenie                                      0                           2

Informatika                                                    0                           1,5

 

Pre toho, kto už drží v ruke ceruzku a porovnáva, dopĺňam, že popri duálnom vzdelávaní, t.j. kariérnom postupe cez učňovský list, sa žiak môže rozhodnúť pre odbornú kariéru cez maturitu na stredných odborných školách alebo zvoliť si akademickú cestu štúdiom na gymnáziách a po gymnaziálnej matúre pokračovať v štúdiu ďalej.

Ďalej dopĺňam, že odborné školstvo /stredné a vysoké/ vo Švajčiarsku vyzerá ináč, ako sme boli na to zvyknutí u nás doma. Nielen, čo sa týka doby štúdia, ale aj faktu, že niet odbornej školy bez tzv. Praktikum, bez odbornej praxe /cca 1/3 dĺžky štúdia/.

Konštatovať, že duálne školstvo sme už u nás na Slovensku zažili, je na zváženie každého, kto porovnáva. Osobne mám dobré skúsenosti s úrovňou Strednej ekonomickej školy v Poprade, pretože výučba obsahovala značný objem odborného praktika priamo v škole, vďaka čomu som v ďalšom profesionálnom živote vnímala podnik ako celok – so všetkými jeho funkciami. Keďže v odbore cestovný ruch sme v Banskej Bystrici na Vysokej ekonomickej škole začínali, prednášalo sa prevažne z interných materiálov hotelovej spoločnosti Interhotel a ďalších podnikov cestovného ruchu. V týždňových intervaloch sme prešli praxou snáď každého pracovného miesta v Hoteli Lux, zahraničné praxe nám zabezpečili prístup k cudziemu jazyku a piaty ročník sme našťastie v experimente strávili priamo vo firmách, na tému ktorých sme písali a obhajovali diplomovú prácu. Písal sa rok 1979 a teória zodpovedala potrebám praxe.

Lenže so zmenou doby sa zmenili požiadavky na odborné školstvo /stredné či vysoké/. Jedna reforma striedala druhú, prichádzali nové technológie,  nové techniky a menila sa ekonomická realita. Know-how firiem sa začal chrániť a školstvo sa ocitlo vo vákuu. Namiesto kvality prevládla kvantita, došlo k nadmernej akademizacii školstva, ale napriek tomu učebnice a skriptá boli vzdialené od toho, o čo v praxi ide. Situáciu mohli riešiť VUC-ky /sú zodpovedné za také riadenie školstva, ktoré podporí hospodársky rast v oblasti/ a či klastre v rámci aliancií. Ale nestalo sa. Nereagovali ani profesijné združenia – samostatne alebo v alianciách, ktoré mohli toho veľa v oblasti súkromného školstva. Lebo bolo inej práce vyše hlavy.

Rozhodnutie, že odborné školstvo sa môže revitalizovať rozšírením účasti žiakov na odbornej praxi priamo v podnikoch, sa zdá byť dobrým riešením. Hoci tu, vo Švajčiarsku, sa dáva čoraz väčší dôraz na vytvorenie praktických pracovísk priamo pri škole. Že také niečo môže dobre fungovať, som si overila aj pri štúdiu módneho dizajnu vo Vancouveri – celé praktikum sa odohrávalo v priestoroch školy.

Vo Švajčiarsku študuje ročne na cca 170 vyšších a vysokých odborných školách okolo 7000 študentov. Štúdium financujú kantóny, ale ešte ako dlho? Možno onedlho budú musieť študenti za štúdium platiť a tak sa podieľať na nákladoch na štúdium, ktoré je veľmi drahé. Napr. Vyššia škola pre turizmus  v Luzerne dostáva pre každého žiaka a semester 5 665 Frankov.

Hotelová škola Belvoirpark v Zürichu dostala nové priestory pre prax – po 21 mesiacoch výstavby mohla škola otvoriť hotel, ktorý stál zriaďovateľa školy – profesijná gastronomická organizácia Gastrosuisse 32 mil. Frankov. 288 študentov teraz praxuje na cvičnej recepcii, bare, v kuchynskom štúdiu, v trojhviezdičkovej izbe, v luxusnom apartmáne.

Učni, praktikanti, ba dokonca aj žiaci na 7 dňových „Schnupperlehre“ /jednorazové pokusné praxe pre žiakov 7.-9. ročníka základnej školy/sa nakoniec stretnú v hoteli. Tak napríklad zástupkyňa riaditeľa v jednom z alpských hotelov vedie počas roka 10 učňov, 2 praktikantov a 5 žiakov s pokusnou praxou.

Školstvo sa za posledné roky dostalo do takých problémov, že niekde treba začať. Odborné praktiká a duálne vzdelávanie môže niektoré problémy vyriešiť. Nastúpiť tento nový trend znamená zmeniť filozofiu myslenia. Ale o tom už v ďalších článkoch.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?