Sme dobrí stratégovia?

Autor: Rudolfa Vallová | 17.6.2016 o 11:44 | Karma článku: 1,03 | Prečítané:  268x

Základom pre hospodársky rast je slobodné podnikateľské prostredie. Cestovný ruch má v porovnaní s ostatnými ekonomickými sektormi svoje špecifiká a záleží od dobrej stratégie, aby tohto prostredie negatívne neovplyvňoval štát.

Cestovný ruch je podobne ako poľnohospodárstvo úzko zviazané s regiónom, na ktorom „hospodári“. Tak, ako poľnohospodárstvo je neodlučiteľne spojené s agrokomplexom, tak aj cestovný ruch je odvetvie, ktoré sa prelína od poľnohospodárstva, potravinárskeho priemyslu, dopravy... cez sektor kultúry, športu, ochrany životného prostredia... Tieto poskytujú pre cestovný ruch možnosti jeho vlastného rastu a stanoviť stratégiu rozvoja vyžaduje naozaj „veľkého človeka“. Takýchto „velikánov“ má náš cestovný ruch žiaľ veľmi málo, takže záleží od kvality vzájomne dopĺňajúceho sa tímu odborníkov, aby sme sa dopracovali k cieľu, ktorý sa naozaj aj zrealizuje.

Hoďme krátky pohľad hneď na dve stratégie rozvoja cestovného ruchu (jedna 2007-2013, ďalšia 2014-2020,ďalej len Stratégia 2013 alebo 2020).

Obe stratégie vytýčili spoločný hlavný strategický cieľ, ktorým je: Zvyšovanie konkurencieschopnosti s dôrazom na lepšie využitie potenciálu a vyrovnávanie regionálnych rozdielov a tým tvorby nových pracovných príležitostí.

V Stratégii 2013 bolo pre dosiahnutie strategického cieľa zvolených 5 čiastkových cieľov (hodnotiace ukazovatele v zátvorkách dopĺňam iniciatívne ja osobne):

1/ Posilnenie postavenie odvetvia (podiel CR na HDP)

2/ Zvýšenie atraktívnosti SR ako dovolenkového cieľa (počet prenocovaní)

3/ Zvýšenie objemu pobytového cestovného ruchu (priemerná dĺžka pobytu)

4/ Zlepšenie štruktúry zahraničných návštevníkov skvalitňovaním služieb (zmeny v rebríčku návštevnosti porovnávaním zmien v podiele návštevnosti štátov s vysokým priemerným zárobkom/nároční hostia, na celkovej návštevnosti a doplnením vyhodnotenia prieskumov zahraničných návštevníkov počas ich pobytu v SR)

5/ Podpora tvorby nových pracovných príležitostí, najmä v regiónoch s významným potenciálom pre CR (počet zamestnancov v triedení podľa regiónov).

 

Stratégia 2020 zhodnocuje výsledky dosiahnuté v predchádzajúcom období a ďalej na nich stavia. Chybou je, že spomínané vyhodnotenia sú realizované len čiastočne, akoby aktéri vychádzali z predpokladu, že čísla ekonómov nudia. Dovolím si tým tvrdiť, že pre podnikateľov a pracovníkov DMOs tým Stratégia 2020 stráca na vypovedacej schopnosti, pričom pre potenciálnych zahraničných investorov je táto schopnosť nulová. Kolegovia v Českej republike svoje stratégie dokonca prekladajú do anglického jazyka (medzinárodný jazyk pre cestovný ruch). Prečo asi?

Stratégia 2020 mení politiku čiastkových cieľov (dokument str. 13) a mení aj ich vyjadrenie. Ich úspech sa dá hodnotiť predovšetkým meraním kvality, na ktorej vymedzení sme sa žiaľ v odbore doposiaľ nedohodli!

1/ Sústrediť pozornosť na inováciu produktov CR na základe trendov v dopyte

2/ Lepšie využívať prírodný a kultúrny potenciál podporou cieľových miest, kde už existuje stabilizovaný dopyt kľúčových trhov...

3/ Podporovať cieľové miesta s dostatočným prírodným a kultúrnohistorickým potenciálom v zaostávajúcich regiónoch s vysokou mierou nezamestnanosti a tak vytvárať nové pracovné príležitosti.

Základným prostriedkom podpory realizácie vyššie uvedených cieľov je najmä Zákon č. 91/2010 o rozvoji CR (účinný od 15.2.2014).  Ale ak sa bližšie pozrieme na jeho obsah (vrátane vykonávacej smernice) preveríme jeho realizáciu v praxi, zákon a stratégia si navzájom protirečia. Cieľové miesta s už stabilizovaným dopytom majú totiž možnosť dostať vyššiu štátnu finančnú podporu ako tie v zaostávajúcich regiónoch, pričom tieto – Žilinský, Prešovský a Bratislavský kraj túto možnosť aj plne využívajú! Napriek tomu, že vyspelé regióny nie sú na dotačnú politiku štátu odkázaní! Nie je taký zákon diskriminačný?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?