Chcú zainteresovať na výkonoch

Autor: Rudolfa Vallová | 3.3.2011 o 17:24 | (upravené 3.3.2011 o 17:34) Karma článku: 3,46 | Prečítané:  880x

Ako sa odhadujete? Bližšie k dvom alebo trom tisíckam? Sedím v nemenovanej nemeckej cestovnej kancelárii v nemenovanom nemeckom meste a lapám po dychu pri pracovnom pohovore s najvyšším šéfom. Lebo ťažko porovnať...

 

Že to v oblasti miezd nikde nie je také jednoduché, potvrdzuje aj súčasný boj nemeckých cestovných kancelárií. Únia ver.di (sociálny partner zamestnávateľov) požaduje zvýšenie mzdových taríf zamestnancov cestovných kancelárií o 3,5%, čo by znamenalo zvýšenie nominálnej mzdy zamestnancov cca o 90 Euro mesačne. Navyše týždenný pracovný čas by mal klesnúť zo 40 na 38 hodín.

Vyjednávania sú ťažké a trvajú už zopár mesiacov. DRU (Deutschen Reiseverband, združuje cca 100 zamestnávateľov so 17 000 zamestnacami) v septembri minulého roka vypovedalo mzdovú tarifnú dohodu. Odvtedy sa cestovné kancelárie museli vyrovnať s ďalšími krízovými stavmi - v oblasti predaja spojenej s politickou situáciou v arabskom svete nevynímajúc. Nečudo, že zamestnávatelia sa neponáhľajú vyložiť svoj návrh na stôl, skôr sa snažia dohodnúť s vlastnými zamestnancami, od ktorých očakávajú pochopenie a ich vôľu byť zainteresovaní na výkonoch cestovnej kancelárie. Napríklad TUI sa už v januári dohodla so svojími zamestnancami na "kreatívnych obedňajších prestávkach", ktoré majú čo do činenia s dĺžkou pracovného času.

Tarifné odmeňovanie sťažuje manévrovanie zamestnávateľov v krízových časoch, aj keď musíme priznať, že schopnosť dodržať svoj záväzok so strany nemeckej cestovnej kancelárie je oveľa vyššia ako v prípade cestovnej kancelárie na Slovensku. Nezamestnanosť v Nemecku dosiahla takmer 8% a prejavuje sa najmä v odvetví služieb. V minulom roku z nemeckého trhu zmizlo 7000 malých cestovných kancelárií, ktoré sa buď nevedeli vyrovnať s tvrdým presadzovaním sa e-commerce (internetový predaj touroperátorov a rezervačných systémov). Medzi nimi je pomerne veľa malých autobusových dopravcov, ktorých kombinácia dopravy s cestovnou kanceláriou sa stala neefektívnou. Takže ak na jednej strane si zamestnávatelia chcú udžať zamestnanosť, musia so mzdou dole, čo neznamená nič iné, ako odstúpiť od tarifnej mzdy. Mnohí z nich siahajú po dvojzložkovej mzde, ktorá menej šikovným alebo menej šťastným, resp. novonastupujúcim zamestnancom môže znížiť mzdu v porovnaní so mzdou v tarifnej skupine až o 38%.

Nemecko otvára k 1. máju pracovný trh pre zamestnancov zo strednej a východnej Európy. Zamestnanci nemeckých cestovných kancelárií sa môžu cítiť ohrození, pretože im bude chýbať zázemie pevnej mzdovej tarify. Krajina, ktorá prežívala vyrovnávanie na osi východ-západ, bude musieť dokázať vyrovnať sa aj na osi širší východ-západ. Príchodom nových zamestnancov zo strednej a východnej Európy sa krajine ponúkne nový rastový potenciál. Záleží od zamestnávateľov, ako ho využijú, ktorým smerom pôjdu a ako rýchle dokážu vrátiť priemernú mzdu v odbore na úroveň roka 2010.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.


Už ste čítali?