Možno rozhodla za mňa stará známa pravda: „Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie." Možno práve tento hnací motor ma doviedol do Švajčiarska načrieť do života priamej demokracie a v rámci krátkej doby zažiť 2 referendá). Zisťujem, že systém demokracie vo Švajčiarsku nie je jednoduchý, že ho môže pochopiť len ten, kto pozná jeho jemné fungovanie. Odmenou je možnosť (netrvrdím že schopnosť) si sám odpovedať na otázku: „Kto riadi štát?"
Začiatkom mesiaca vo švajčiarskom Graubündene občania vďaka iniciatíve „Proporz 2014" intenzívne diskutovali o zmysluplnosti majoritného systému zostavovania parlamentu (na základe iniciatívy sa uskutočnilo ľudové hlasovanie pre zavedenie systému proporčného zastúpenia politických strán pri voľbách do zastupiteľských orgánov kantónu Graubünden v roku 2014). Majoritný systém, tak ako u nás na Slovensku, zvýhodňuje tzv. silné strany. Proporcionálny systém na druhej strane umožňuje podieľať sa na práci v parlamente všetkým politickým stranám. Proporcionálny systém má svoje pozadie - vo Švajčiarsku bol zavedený v roku 1937, keď ho odsúhlasili, až na tri, všetky švajčiarske kantóny. Z nich následne len 2 - medzi nimi aj ľud v Graubündene - v priamom hlasovaní v rokoch 1947, 1960, 1982, 1996, 2003 a 2013 vyjadril proporcionálnemu systému svoje jednoznačné „nie".
Prečo je postoj obyvateľstva žijúceho v hornatej oblasti za majoritný systém tak jednoznačný? Vari preto, že žije v horách, blízko k prírode, ktorá uznáva a zároveň sa prirodzene poddáva prevahe silnejšieho, resp. uprednostňuje silový boj? Alebo vari zavážil fakt, že pri majoritnom systéme je väčšia pravdepodobnosť, že aj malé obce budú mať v parlamente „svojho človeka" (predpokladá sa, že aspoň jedna z majoritných politických strán má v obci aspoň jedného svojho prívrženca)?
V roku 2014 sa teda v Graubündene vo volebnom zákone nič nezmení. Predpokladá sa, že zmena volebného zákona vstúpi do platnosti až pre rok 2018. V porovnaní s minulosťou došlo a neustále dochádza k zmenám v politickom spektre a majoritný systém presadenie zmien brzdí. „Rovní pred Bohom a zároveň rovní pri urne", žiadajú nové a zatiaľ krehké politické strany, ktoré ináč nemajú šance zapracovať svojho človeka na zodpovednú politickú dráhu. Čo to môže so sebou priniesť, poznáme aj u nás doma, na Slovensku. Tvrdenie jedného z politikov majoritnej strany (podľa denníka BT) : „Proporcionalita nie je zázračná medicína proti všetkej nespravodlivosti na tomto svete", skôr hovorí o opaku, teda tom, že politické schopnosti nie sú závislé od dĺžky služby na politickej aréne. Je to vari tým, že toľko spravodlivosti, koľko si poniektorí želajú, v politike neexistuje?
Blogerku zaujíma funkčnosť demokracie, pretože jej samosprávna podstata je zároveň návodom pre moderné riadenie regiónov cestovného ruchu - pre tzv. destinačný management, ktorému sa blogerka venuje už od začiatku 90-tych rokov minulého storočia.
Žijeme v 21.stor. a pred odbornou obcou stojí potreba formulovať taký systém fungovania riadenia regiónov cestovného ruchu, ktorý by bol nielen funkčný, ale aj efektívny, ktorý by pretrval viac ako jedno volebné obdobie. Ba ktorý by pretrval aspoň tak dlho, aby budúcej generácii nespôsobil traumu, ale bázu dostatočne stabilnú na ďalšie budovanie diela v oblasti zvanej turizmus.