Riadenie pandémie nie je ľahká vec. Na každej úrovni riadenia. Nezabúdajme pritom, že žijeme v kapitalistickom systéme, pre ktorý je typický nielen kapitál, ale aj s ním spojené slobodné trhové hospodárstvo.
Prečo o tom hovorím? Pred niekoľkými dňami priniesol portál aktuality.sk (https://www.aktuality.sk/clanok/870624/zdruzenie-miest-a-obci-pripravuje-rezervacnu-aplikaciu-na-pomoc-gastrosektoru ) správu, že novinkou na pomoc gastro priemyslu má byť špecializovaný rezervačný systém pre reštaurácie. Vďaka nemu by si mohli ľudia rezervovať vopred stôl v reštaurácii, čím by mohli gastronomické prevádzky v súvislosti s uvoľňovaním opatrení voči ochoreniu Covid-19 ľahšie kontrolovať štátom stanovené pravidlá. Podobný scenár, ako sa vyjadril pre aktuality.sk ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOSu Michal Kaliňák, badať aj v zahraničí.
Ide o riešenie dobré, aj keď len čiastočne, pretože spotrebné návyky Slovákov sú odlišné napríklad od tých v Nemecku, kde návšteva reštaurácie za účelom konzumácie jedla je v rodinách a medzi priateľmi bežným zvykom, t.j. rezervovaniu stolov v obľúbených reštauráciách dochádzalo vo veľkej miere už pred pandémiou.
Ale má právo toto riešiť ZMOS? Nepatrí to do právomoci samotných podnikateľov a ich profesijných združení? Zväzu cestovného ruchu SR, či Slovenskému zväzu kuchárov a cukrárov (mimochodom tak ako Slovenská barmanská asociácia ani SZKC nie sú členmi ZCR SR)? Veď sa jedná o výrobu jedál a ich odbyt v špecializovaných strediskách – reštauráciách (vrátane aj typu McDonald´s a iných) hoci v čase, keď štát a samospráva v záujme ochrany zdravia obyvateľstva, pritvrdzujú/uvoľňujú ochranné opatrenia.
Z hľadiska vytvárania podmienok pre podnikanie v cestovnom ruchu na spravovanom území samospráva komunikuje s podnikateľmi priamo cez zodpovedné ministerstvá či dané profesijné združenia alebo sprostredkovane – pokiaľ sa jedná o tému regionálneho charakteru, cez regionálne/subregionálne združenia cestovného ruchu, ktoré združuje (malo by) podstatnú časť podnikateľov v cestovnom ruchu na danom území).
Tak, ako podnikateľská sféra (vrátane ich profesijných združení), má štát či samospráva svoje nástroje riadenia. Rezervačný systém reštauračných zariadení patrí ale podnikateľskej sfére a len ona môže o ňom v záujme požiadaviek na ochranu spotrebiteľa (bezpečnosti i zdravia) rozhodovať a prípadný softwear aj financovať.
V súvislosti s uvedenou správou o mimoriadnej aktivite ZMOSu vychádza na povrch, že trh gastronómie je nielen oslabený, ale dlhodobo slabý, nakoľko je nedostatočne profesijne na hospodárskom pozadí nášho štátu zastúpený. V porovnaní so Švajčiarskom, svetovou špičkou v oblasti kvality a profesionality v gastronómii, je GastroSuisse (https://www.gastrosuisse.ch/verband/?no_cache=1 ) niekoľkonásobne silnejšou a početnejšou skupinou ako HotellerieSuisse, pričom oba subjekty majú svoju váhu v spoločnosti. Je však na podnikateľoch z oblasti gastronómie, aby sa s cieľom účinnejšieho presadzovania svojich potrieb v rámci spoločnosti aktivizovali ako osobitná profesijná skupina.